U R BORED AND WANT CHANGE BACKGROUND COLOUR

Jihad bebaskan Palestin

Saturday 30 June 2012

Bayi Anda Tercekik!! Jangan Panik




Assalamualaikum W.B.T..


    Sape kat sini ada adik kecik yang umo dia bawah 1 tahun..  kalau umo bawah 1 tahun(12 bulan) tu dikira bayi la..haa mesti ada kan.. x de pun mungkin ada sedara mara yang umo bawah 1 tahun lagi, anak buah ke, jiran ke.. kalau x de juga, jangan risau 1 hari nanti kahwin juga kan..nanti mesti dapat anak kan.. haa tu kiranya nanti ada la tu.. tok seh sedih2 eh.. nanti dapat anak juga..hehehe.. ha yang dah kawen tu, jangan sengih sorang2, korg mesti ada pengalaman kan ada bayi bawah 1 tahun.. mestilah timang anak tu betul2 bak kata pepatah melayu "bagai menatang minyak yang penuh"..ke guano..

     Pernah x lihat bayi tercekik apa2 sahaja? kalau pernah apa yang akan dilakukan? yang x pernah tu, kene amik cakna eh takut2 kalau bayi tu tercekik apa2.. kat sini cuma nak bagi tahu la macam mana nak buat First Aid untuk bayi kesayangan anda yang tercekik!! layanzz..

     Bayi menganggap mereka boleh makan apa2 sahaja, sama ada ia sesuai untuk dimakan atau tidak. Jika anda mengesyaki bahawa bayi anda tercekik, JANGAN PANIK dan ikut langkah2 di bawah ini. Jika lebih 1 tahun, lihat cara untuk membantu orang dewasa dan kanak-kanak yang tercekik..

     Sekarang kita lihat pula apakah langkah2 yang patut kita lakukan apabila bayi tercekik~
     Baca betul2 ye, nanti kat bawah ada kuiz..(tanda tercekik,langkah sebelum CPR & periksa bayi sama ada sedar @ tidak)

PERTAMA ~ Andaikata batuk berlaku.. Jika seorang bayi atau kanak-kanak itu batuk, jangan ganggu dan biarkan dia batuk sehingga objek itu terkeluar.. jika dia boleh batuk bermakna dia boleh mendapat udara..

*tanda umum jika tercekik adalah tangan menggenggam ke tekak(throat),

DUA ~ Jika x memberi sebarang isyarat cari tanda-tanda tercekik dan beri perhatian kepada mereka, walaupun jika anda tidak menyaksikan bayi anda menggenggam tangannya ke tekak atau meletakkan tangan ke mulut.. tanda-tanda itu adalah:

  1. Tidak bercakap atau bersuara
  2. Tidak boleh bernafas tanpa kesukaran
  3. Bernafas bising
  4. Tidak boleh batuk tanpa kesukaran
  5. Perubahan warna kulit : bibir dan kuku menjadi biru
  6. Tidak sedarkan diri- jika bayi tidak bertindak balas terhadap mana-mana ransangan( seperti flicking the feet dengan hujung jari anda), panggil emergency service dengan segera (jika ada orang lain yang boleh tolong panggilkan. itulah yang lebih baik).

    TIGA ~ Memberi rawatan yang diperlukan. Ambil perhatian bahawa teknik yang berbeza antara bayi dan kanak-kanak yang lebih tua. Bagi kanak-kanak lebih 1 tahun, ikuti langkah-langkah dalam Bagaimana untuk Bantu Mangsa Tercekik.(klik sini) Jika kanak-kanak berusia kurang daripada satu tahun, terus ke langkah seterusnya. Jika anda seorang sahaja yang ada di situ, jangan buang masa memanggil "emergency service", teruskan serta merta pertolongan cemas(lihat tips)


    Langkah 4
    EMPAT Baca Bismillah dan letakkan bayi dalam keadaan posisi baring. baca Bismillah dan cengkam kaki bayi dengan satu tangan dan luncurkan tangan anda yang lain sepanjang belakang badan bayi, sehingga tangan anda sampai ke bahagian bawah kepala. Baca Bismillah dan cedok bayi supaya bahagian belakangnya berada pada lengan(forearm) dan kepalanya berada pada tangan(arm) anda.

    Langkah 5
    LIMA ~Baca Bismillah dan pegang rahang bayi dengan tangan bertentangan anda. JANGAN TUTUP MUKA BAYI!!












    Langkah 6
    ENAM ~Baca Bismillah dan pusingkan bayi supaya bahagian hadapan berada pada tangan
    yang bertentangan(tangan yang pegang rahang). Pastikan kepala dan leher
    bayi betul-betul disokong. letakkan lengan anda di sepanjang peha anda bagi menstabilkan lengan dan bayi. kepala bayi harus berada jauh daripada anda, dan lebih rendah daripada badannya.






    Langkah 7
    TUJUH ~ Arahan untuk buat back blow(kalau orang dewasa abdominal thrust/manuver Heimlich)-Baca Bismillah dan gunakan tumit tangan anda untuk memberi 5 pukulan belakang sederhana kuat di antara tulang belikat. Jangan lupa untuk memastikan kepala lebih rendah daripada badan.










    LAPAN ~ Baca Bismillah dan pusing kembali bayi tersebut. Baca Bismillah dan pegang belakang kepala dengan tangan anda yang digunakan untuk memberi pukulan belakang dan menterbalikkan bayi ke lengan kanan anda, sekali lagi pastikan kepala dan leher bayi disokong dan kepala lebih rendah daripada badan sepanjang masa. Sandarkan lengan anda pada peha anda.


    Langkah 9
    SEMBILAN ~ Lihat jika halangan telah terkeluar atau tidak














    Langkah 10
    SEPULUH ~ Gunakan tekanan dada(chest compression). Baca Bismillah dan letakkan 2 jari di tengah-tengah tulang dada, kira-kira satu jari lebar di bawah garis puting. berikan 5 tekanan.











    SEBELAS ~ check sekali lagi untuk melihat sama ada objek itu dikeluarkan. Jika tidak, cuba pukulan belakang dan tekanan dada lagi. Jika anda tidak boleh mengusir objek, telefon emergency service (perkhidmatan kecemasan) atau mendapatkan kanak-kanak itu ke bilik kecemasan dengan segera.

    DUA BELAS ~ mulakan CPR bayi jika bayi itu tidak bermula bernafas seperti biasa lagi


    TIPS
    1. Mulakan segala perbuatan anda dengan membaca Bismillahirrahmanirrahim.. Ingat dan yakin yang menyembuhkannya adalah Allah S.W.T..
    2. Tidak putus-putus berdoa kepada Allah agar bayi anda sentiasa berada dalam keadaan selamat.. 
    3. Back Slap tidak digalakkan untuk mana-mana mangsa tercekik, walaupun arahan ini masih kadang-kadang diajar untuk digunakan pada bayi. Amalan ini mungkin menyebabkan kerosakan yang lebih banyak dengan memaksa objek itu jauh ke dalam tekak.
    Soalan Kuiz..

    1. Yang manakah antara berikut yang merupakan tanda bahawa seseorang itu tercekik dan memerlukan manuver Heimlich?
         A) Meminta bantuan secara lisan
         B) Memegang tekak dengan kedua-dua belah tangan
         C) Meminta Air
         D) Batuk
         Jawapan :

    2. Manakah di bawah yang BUKAN langkah yang patut anda ambil sebelum memulakan CPR?
         A) Pastikan saluran udara terbuka
         B) check sama ada bernafas atau tidak
         C)Memohon kebenaran
         D) Panggil EMS serta merta jika anda bersendirian
        Jawapan :

    3. Bagaimana anda memeriksa jika bayi itu sedar atau tidak?
         A) Bercakap kuat kepada bayi dan melihat jika ada tindak balas
         B) Jentik jari anda pada tapak kaki bayi
         C) Gosok jari bayi
         D) Goncangkan kaki bayi anda secara perlahan
         Jawapan :
    *Semua jawapan boleh didapati dalam teks di atas dan dalam video di bawah..boleh tinggalkan jawapan anda dlm komen dibawah..  

    Agak2 kalau x paham tu meh  kita tgk video pulak tuk bagi paham..layanz......
    terima kasih kerana sudi membacanya.. Sekian



    Bayi tercekik


    Baby CPR


    Kanak-kanak yang tercekik


    Orang Dewasa Yang Tercekik 


    Perempuan Mengandung Yang tercekik

    No comments:

    Post a Comment

    Anda Mungkin juga berminat dengan yang ini

    get this widget here